Prosedur Perkahwinan Islam

PROSEDUR PERKAHWINAN MENURUT UNDANG-UNDANG ENAKMEN KELUARGA ISLAM DI MALAYSIA

 Intermezzo Dari Penulis :

 Terima Kasih karena tidak jemu melayar di halaman blog saya. dan maaf sekiranya saya terlambat menjawab persoalan dari pengunjung  dan pembaca setia… Untuk postingan ini, saya sendiri sudah UPDATE di halaman blog saya yang terbaru. Mohon semua teman dan pengunjung serta pembaca setia tuk berlayar di :

PROSEDUR PERKAHWINAN ISLAM DI MALAYSIA – UPDATED TERKINI !!! 

TERIMA KASIH — JUMPA KALIAN DI SANA

Prosedur :

  • Tiada halangan perkahwinan selagi tidak melanggar prosedur.
  • Mematuhi Enakmen Undang Undang Keluarga Islam
  • Menghadiri kursus pra perkahwinan dan mendapat sijil yang diperakui oleh Jabatan Agama Islam Negeri.
  • Mendapat kebenaran berkahwin dari Jabatan Agama Islam

Pembelian Borang Permohonan:

  • Tempat:Pejabat Agama Daerah
  • Masa:Waktu Pejabat
  • Sila KemukakanDokumen Diri : Kad Pengenalan / Salinan
  • Harga Borang :

- Borang 1: (LELAKI) = RM 5.00

- Borang 2: (PEREMPUAN) = RM 5.00

- Borang HIV ( 2 pcs) = RM 10.00

Proses Permohonan :

  • Lengkapkan butiran dalam borang permohonan
  • Dapatkan izin dan tandatangan wali yang sah (bagi pemohon perempuan). Sekiranya wali anda enggan atau tidak mengizinkan anda berkahwin, atau wali anda mengizinkan tetapi dia tidak mahu hadir ke majlis pernikahan anda, maka laporkan segera hal itu ke Jabatan Agama Daerah, dan mohonlah kepada pihak Jabatan agar mereka dapat membantu anda dalam hal ini dengan meminta wali anda menandatangani SURAT WAKALAH. Surat ini hanya boleh diperakui oleh pihak Jabatan sekiranya wali anda menandatangani surat tersebut dihadapan beberapa orang saksi dan Imam yang dilantik. Dengan adanya SURAT WAKALAH tersebut anda boleh melansungkan pernikahan anda tanpa kehadiran wali. Tetapi, sekiranya anda gagal berbuat demikian maka, pernikahan anda yang bakal berlansung BATAL kerna tidak disaksikan WALI atau tanpa izin wali.
  • Dapatkan Sijil Kursus Perkahwinan dengan menghadikan diri dalam kursus perkahwinan yang diakui oleh Jabatan Agama Daerah.
  • Lakukan pemeriksaan kesihatan (HIV) di (hospital / poliklinik kerajaan) yang terdapat di belakang Borang HIV. (Serahkan Borang HIV sewaktu membuat pemeriksaan. Untuk pengetahuan anda, pemeriksaan itu dilakukan hanya beberapa minit dan anda diminta menunggu sehingga nama anda dan pasangan dipanggil. Pegawai kesihatan yang memeriksa akan memberikan keputusan pemeriksaan pada hari yang sama.
  • Keputusan pemeriksaan itu perlu dilampirkan bersama borang permohonan masing masing.
  • Sekiranya anda tinggal luar dari daerah dimana anda dilahirkan, dan mahu melansungkan pernikahan ditempat tinggal anda sekarang, maka anda perlu mendapatkan surat bukti / pengesahan permaustatinan dari ketua kampung yang bertugas di tempat tinggal anda. (Syaratnya:- permaustatinan anda itu lebih dari 6 bulan)
  • (bersambung di hari berikutnya… sabar ya… :))

31 Responses to Prosedur Perkahwinan Islam

  1. NATASIA MAIZA berkata:

    W/salam..

    Adik anda tidak boleh menjadi wali selagi ayah anda masih hidup.

    Permohonan menikah harus dibuat di Jabatan Agama Islam bagian nikah kawin, di sini mereka akan meminta anda untuk melengkapi semua formulir dimana diantara formulir yang harus anda lengkapi adalah SURAT IZIN WALI yang harus diisi oleh ayah anda sbg wali sah yang masih hidup. (Tidak ada wali lain selain ayah anda jika ayah anda masih hidup) setelah semua formulir lengkap, pihak Jabatan Agama akan mengeluarkan SURAT KEBENARAN MENIKAH DI LUAR NEGARA. Seandainya sudah ada kebenaran menikah dari wali anda. Kalau tidak ada kebenaran menikah anda tidak boleh menikah di mana pun dan seandainya anda melanggar peraturan ini dengan memaksakan diri menikahi pasangan anda, pernikahan anda tiak sah, dan maaf, hubungan anda bersama pasangan itu dianggap perzinaan.

    Bukan saja bermasalah di agama tapi di kehidupan anda nantinya.

    Nasehat saya, kenali pasangan anda sebaik2nya sebelum mengambil sebarang langkah yang bakal menghancurkan hidup anda.

    Pertanyaan saya, apakah anda tega menghancurkan keharmonisan anda bersama kluarga yang anda kenal sekian lamanya ketimbang memilih untuk menikahi laki2 yang relatif baru anda kenali?

    Ingat satu perkara, anak perempuan yang masih gadis adalah hak ayahnya… dan ayah lah yang berkewajiban tuk menikahkan anda apabila dia bertemu pasangan yang berakidah baik, berperwatakan baik… baik agama dan perlakuannya.

    JANGAN SESEKALI DURHAKA DENGAN ORANG TUA, ANDA TIDAK BAKALAN MENEMUKAN BAHAGIA.

    Semoga anda bisa membezakan baik buruknya sesuatu langkah demi masa depan anda sendiri.

  2. nurul berkata:

    Salam.bolehkah saya berkahwin dengan pasangan saya(berasal dari england) di negara pasangan saya kerana keluarga saya menentang keras hubungan kami.mungkin kami akan berkahwin ikut england law.apakah sah sekiranya saya meminta adik lelaki saya menjadi wali walaupun tanpa izin ayah semasa saya berada di sana? adakah akan timbul prob bl mendaftar perkahwinan di malaysia nanti?

  3. NATASIA MAIZA berkata:

    sama-sama eyqa, Aammiin

  4. eyqa al haj berkata:

    terima kasih puan…semoga ALLAH memakbul kan segala doa2 puan……(00,)

  5. NATASIA MAIZA berkata:

    sama-sama eyqa…

    pasangan org kedah tapi kerja kat selangor.. atau pasangan org negeri sembilan tapi kerja kat jb…
    tak perlu ah balik kedah atau negeri sembilan tuk buat test HIV tuh eyqa, just go to POLIKLINIK KERAJAAN berhampiran ya eyqa.

  6. eyqa al haj berkata:

    terima kasih…ada lagi nak tanya ni…
    kalau pasangan saya orang kedah perlu amik ujian hiv dimana.?..sebab kami akan bernikah di selangor…..perlu ke dia buat ujian hiv di selangor..@ untuk memudahkan di buat di klinik kerajaan kedah je..

  7. NATASIA MAIZA berkata:

    w/salam …

    1. Ayah kandung eyqa tak nak mewalikan pernikahan.
    2. Ayah anda mau, tapi dia tidak akan hadir di majlis akad nikah nanti

    baiklah eyqa, jawaban saya :

    eyqa perlu dapatkan surat wakalah dari ayah kandung eyqa… apa itu surat wakalah?? eyqa boleh rujuk di sini :

    http://loveinglass.wordpress.com/2013/09/28/apa-itu-wakalah/

    dan eyqa boleh dapatkan borang permohonan izin wakalah tersebut dari jabatan agama berhampiran tempat tinggal eyqa dan panduan mengisi surat wakalah ada disini :

    http://loveinglass.wordpress.com/2013/09/28/surat-wakalah-dalam-hal-perwalian-panduan-mengisi-surat-permohonan

    utk borang nikah eyqa boleh isi permohonan menikah secara online sekarang ini. jabatan agama terdekat eyqa di jabatan agama islam selangor… saya kasi link website nya disini : http://ncr.jais.gov.my/index.php/pendaftaran/new

    dan sebelum membuat permohonan pernikahan secara online, daftar dulu sebagai pendaftar baru pengguna NCR ok ini link tuk panduan penggunaan sistem online atau NCR tersebut :

    http://ncr.jais.gov.my/images/manual_ncr_online.pdf

    eyqa juga boleh baca artikel tentang prosedur menikah supaya memudahkan smua urusan eyqa nanti.. sila rujuk artikel ini ya … :

    http://loveinglass.wordpress.com/2013/03/21/prosedur-perkahwinan-islam-di-malaysia-update/

    semoga semua permasalahan eyqa dapat diselesaikan dengan baik dan selamat menempuh hidup baru menjadi kluarga sakinah mawaddah dan warahmah…

    Salam Ukhwah Fillah dari saya…

  8. eyqa al haj berkata:

    salam saya ada masalah tentang wali…
    1.ayah kandung saya berada dimelaka…pernikahan kami akan dibuat di kl…tetapi masalahnya ayah kandung tidak mahu menjadi wali kecuali kami dinikahkan dimelaka…utk pengetahuan saya dibesarkan oleh ibu dan ayah tiri n tidak pernah berjumpa dengan ayah kandung hampir 20thn…
    2.sekiranya ayah kandung bersetuju menjadi wali di kl…tetapi dia tidak hadir pada hari pernikahan.mcm mana dengan majlis pernikahan nanti…risau jugak…:( selama ni pun dia selalu lari dari kami….
    3.pasangan saya dr negeri kedah saya dr selangor borang perlu amik di mana…

  9. NATASIA MAIZA berkata:

    saya sudah menjawab permasalahan anda…
    silakan anda baca dengan baik dan berurusanlah dengan baik tanpa menyembunyikan sebarang pernyataan

    semoga semuanya berjalan lancar sesuai harapan anda dan redha Ilahi Rabbi…

    terima kasih

  10. NATASIA MAIZA berkata:

    waalaikumsalam…

    Saudari Adi Fazly,

    Disini sekali lagi saya terangkan, silakan anda melampirkan surat kematian ayah anda sewaktu menghantar berkas/borang2 prosedur pernikahan anda…

    susunan wali ada di post saya yang ini :

    http://loveinglass.wordpress.com/2009/07/29/wali-hakim-dibolehkan-dlm-situasi-tertentu/

    silakan anda baca dengan baik, jangan tergesa-gesa, ikutlan susunan wali tersebut datangi saudara laki2 sebelah ayah anda (menikut urutan) tuk menjadi wali anda.

    seandainya tiada wali/wali enggan.. silakan anda berhubung lansung dengan pihak majlis agama sewaktu menghantar borang anda.

    mereka akan bertanyakan soal wali ini, jangan anda bimbang, nyatakan seadanya saja supaya semua berjalan dengan baik tanpa sebarang masalah yg d sembunyikan

    semoga saya bisa membantu

  11. NATASIA MAIZA berkata:

    waalaikumsalam…

    Cik boleh ke pejabat agama berdekatan.. minta antuan dari pihak jabatan agama.. mereka insyAllah akan membantu kalau masalah berkaitan dengan wali…

    kerana, harus buat pengistiharan tentang wali ghaib dan sbgnya.

    silakan cik ke pejabat agama.. insyAllah mereka akn membantu

  12. Adi Fazly berkata:

    assalamualaikum sekali lagi saya bertanya bagaimana caranya ..saya perempuan malaysia islam.saya nak khwin ngan pasangan saya banglades muslim.tapi masalahnya saya x ada wali untuk menikah ibu bapa sudah meninggal tingal saya seorang bagaimana caranya natasia maiza.

  13. Adi Fazly berkata:

    saya ada masalah macam mana cara saya nk berkahwin dengan lelaki banglades islam .masalahnya saya x ada famly untuk jadi wali.saya nk mintak dengan sape.

  14. NATASIA MAIZA berkata:

    Waalaikumsalam…

    Encik Ikmal negara kita menetapkan prosedur berpoligami dengan baik, silakan Encik Ikmal klik link yang saya attached disini untuk keterangan lebih lanjut.

    http://munajahcinta.wordpress.com/2013/03/18/prosedur-permohonan-poligami/

    Semoga bermanfaat..

  15. NATASIA MAIZA berkata:

    Waalaikumsalam..

    Prosedur :

    Tiada halangan perkahwinan selagi tidak melanggar prosedur.
    Mematuhi Enakmen Undang Undang Keluarga Islam
    Menghadiri kursus pra perkahwinan dan mendapat sijil yang diperakui oleh Jabatan Agama Islam Negeri.
    Mendapat kebenaran berkahwin dari Jabatan Agama Islam

    Pembelian Borang Permohonan:

    Tempat : Pejabat Agama Daerah
    Masa : Waktu Pejabat
    Sila Kemukakan Dokumen Diri : Kad Pengenalan / Salinan
    Harga Borang :

    - Borang 1 : (LELAKI) = RM 5.00

    - Borang 2 : (PEREMPUAN) = RM 5.00

    - Borang HIV ( 2 pcs) = RM 10.00

  16. NATASIA MAIZA berkata:

    Dear Siti…
    Prosedure perkahwinan orang asing ada disini, semua sama even dari mana pun.

    untuk pemegang permit kerja memang tak dibenarkan untuk melakukan sebarang perkahwinan di Malaysia.

  17. siti berkata:

    salam natasia,

    saya baru bercadang untuk berkahwin dengan pasangan saya yang berasal dari bangladesh yang memegang pas lawatan kerja sementara (PLKS)/permit kerja.setahu saya perkahwinan dengan warga asing yang memegang plks tidak dibenarkan di malaysia, atau adakah ia dibenarkan? apakah prosedur yang saya harus ikuti.terima kasih.

  18. ajim berkata:

    Salam..
    Ingin bertanya berkenaan prosedur pernikahan berkenaan borang-borang yang diperlukan..ambil di mana dan sebagainya..untuk makluman bakal isteri asal pulau pinang..saya asal johor dan tinggal di kuala lumpur

  19. ikhmal chiew berkata:

    aslamkum…… saya lelaki dari malaysia ingin bernikah bersama seorang gadis dari indonesia, tetapi saya sudah beristeri..bagaimana saya hendak lakukan dengan cara yang betul dan apakah denda dan kesannya jika isteri saya ni tak tau…..bolehkah saya meneruskan niat saya tanpa persetujuan dari isteri saya……..sila berikan saya cara yang mudah, terima kasih

  20. NATASIA MAIZA berkata:

    waalaikumsalam….

    dokumen yang diperlukan bagi pihak suami (bukan warganegara)
    -salinan pasport
    -surat keterangan diri dari pihak agama/berkuasa negara asal (dapatkan surat dari RT/Rw kemudian bawa ke Departemen agama KUA, dari sini pasangan akan mendapatkan surat izin tumpang menikah di malaysia.)
    -Bagi pemohon duda- sertakan Akuan Perceraian atau sijil kematian
    -Surat kebenaran daripada Kedutaan Indonesia di Malaysia
    -Kursus perkahwinan (pasangan anda walaupun berwarganegara asing, dia juga wajib mengikuti kursus perkahwinan sm spt warganegara malaysia lainnya… ini sudah dikuatkuasakan pada tahun 2001… )
    -Borang pemeriksaan HIV

    setelah kursus baru beli borang permohonan nikah, 2 set utk anda dan bakal suami, then baru g periksa HIV)

    kemudian anda harus ke bahagian Undang2 Syariah di Jabatan Agama
    -dapatkan Surat permohonan pengesahan Pasport (utk bakal suami)
    -lakukan pengesahan pasport bakal suami anda di Jabatan Imigresen Malaysia

    Bawa semua dokumen ke bahagian Undang2 Syariah di Jabatan Agama
    -submit dokumen anda dan bakal suami
    -dapatkan surat kebenaran berkahwin (surat ini hanya akan dikeluarkan pihak agama malaysia setelah semua dokumen anda lengkap dan tidak bermasalah)

    Setelah itu anda harus ke Kaunter semakan dan temubual (pejabat Agama islam Daerah)
    -sesi temubual di pejabat agama daerah,
    -BORANG 3 DIKELUARKAN – KEBENARAN MENIKAH (setelah semua dokumen dan sesi temubual dijalani dengan lengkap)
    -Beli BORANG 6 (PERMOHONAN MENDAFTARKAN PERNIKAHAN)
    -Beli BORANG 8 (SIJIL NIKAH)

    -jumpa jurunikah/imam mukim utk urusan selanjutnya (AKAD NIKAH)
    -hadir ke pejabat agama untuk mengambil sijil nikah yang sudah siap sekitar 3 hari setelah akad nikah
    ——————————————-

    untuk menikah di pulau pinang…
    -anda harus berdomisili sekurang-kurangnya 6 bulan sebelum memohon untuk menikah…kurang dari itu adalah tidak dibenarkan…
    -anda harus mendapatkan surat/bukti menetap dari ketua kampung di tempat anda mahu menikah (p.pinang)kerana alamat yang tertera di IC anda adalah alamat PAHANG.

  21. anamiqhail berkata:

    Assalamualaikum..sy mempunyai pasangan berbangsa Aceh dan kami ingin mendirikan rumahtangga..bakal suami telah mendapatkan semua dokumen yang diperlukan untuk pernikahan kami di sini..tapi sy nak tau, di mana dia boleh ambil borang permohonan kebenaran bekahwin di sini? Adakah ianya boleh diambil di semua pejabat agama? Sy pula berasal dari pahang,ttpi bapa sy meminta sy untuk bernikah di pulau pinang atas sebab2 tertentu..sy baru menetap di p.pinang kurang dari 3 bulan..adakah sy dibenarkan untuk benikah di p.pinang? Lg satu,bukankah kursus kahwin tidak wajib bg warga asing yg ingin menikah dengan rakyat malaysia? Kerana bkl suami telah menjalani kursus kahwin semasa di Aceh dan juga telah memiliki sijilnya.

  22. NATASIA MAIZA berkata:

    Waalaikumsalam…

    Maaf bapak… Pernikahan/perkahwinan yang berbeda agama tidak bisa dilansungkan dan tidak mungkin bisa berlaku di Malaysia Pak…

    terima kasih

  23. sendirama berkata:

    Assalamualaikum.

    Saya Laki-Laki Warga Negara Indonesia,ingin menikah dengan perempuan warga Negara Malaysia.

    Tetapi pasangan saya Nonmuslim.Apakah bisa dilangsungkan pernikahan dimalaysia dengan perbedaan agama.

    Mohon Bantuannya,

    Terima kasih .

  24. NATASIA MAIZA berkata:

    Dokumen Pasangan Dari NEGARA PASANGAN BERASAL/WARGANEGARA ASING :

    - Salinan Pengenalan Diri & Paspor
    - Surat Keterangan Diri dari PIHAK BERKUASA AGAMA NEGARA ASAL
    - Surat Pemohonan Menikah di luar Negeri
    - Surat Kebenaran Berkahwin
    - Bagi pemohon DUDA/JANDA – sertakan surat AKUAN PERCERAIAN atau SIJIL KEMATIAN & SIJIL NIKAH
    - Bagi pemohon POLIGAMI – sertakan surat AKUAN KEBENARAN DARI ISERI & SIJIL NIKAH
    - Surat WAKALAH WALI bagi perempuan (JIKA WALI TIDAK BISA HADIR SEMASA PERNIKAHAN)
    - Surat Kebenaran dari KEDUTAAN KONSULAT DI MALAYSIA

    ### PASTIKAN SEMUA DOKUMEN ANDA JUGA SUDAH LENGKAP. SILA BELI BORANG PERNIKAHAN ANDA DI PEJABAT AGAMA ISLAM YANG BERDEKATAN .

    Dokumen Pasangan anda yang harus didapatkan dari MALAYsia :

    - KURSUS PRA PERKAHWINAN ISLAM – SIJIL
    - BORANG PEMERIKSAAN HIV dan PEMERIKSAAN dilakukan DI KLINIK/HOSPITAL KERAJAAN
    - Dapatkan SURAT MOHON PENGESAHAN PASPORT
    - Dapatkan PENGESAHAN PASPORT di JABATAN IMIGRESEN di DAERAH ANDA (MALAYSIA)
    - Ke bahagian UNDANG_UNDANG SYARIAH Di tempat ANDA – Dapatkan Surat Kebenaran Menikah
    - Bawa semua dokumen anda & pasangan ke PEJABAT AGAMA ISLAM DAERAH – Submit dokumen anda dikaunter semakan dan sesi temubual
    apabila sudah lengkap/ borang 3 (KEBENARAN BERKAHWIN) dikeluarkan
    - Kemudian and MUKIM TEMPAT PERNIKAHAN UTK URUSAN SELANJUTNYA (Akad Nikah)

  25. NATASIA MAIZA berkata:

    iya mardila… harus segera dilakukan dlm wktu 27 hr..

  26. NATASIA MAIZA berkata:

    InsyaAllah Noji…

  27. ira berkata:

    saya warga negara malaysia ingin bernikah dengan warga negara indonesia…saya dengan dia sudah menjalani kursus perkawinan.bakal suami menggunakan permit sekarang ni…saya ada beberapa pertanyaan…
    1.langkah apa yang harus dilakukan sekarang???
    2.bakal suami memerlukan dokumen apa aja dari indonesia..??.
    wasalam

  28. mardila berkata:

    sy ingin berkahwin dengan warganegara filipina..adakah benar pernikahan perlu dilakukan dalam masa 27hari si dia tiba di malaysia?

  29. NATASIA MAIZA berkata:

    Waalaikumsalam warahmatullahi wabarakatuh…

    Sebelum saya menjawab pertanyaan Noor, saya ucapkan tahniah kerana sebentar lagi, insyaallah, Noor akan menjadi isteri dan menginjak ke alam rumahtangga yang insyaallah membawa berkah kepada semua…

    1. Kalau di Malaysia, prosedur berjalan sama rata even non muslim vs muslim sekalipun. Proses pengislaman, tidak rumit sebenarnya kalau mengikut prosedur di PERKIM Noor.

    2. Bimbang itu bisikan syaitan Noor.. Setiap orang yang mahu menikah harus yakin bahawa dalam kesulitan pasti ada kemudahan, itu janji Allah Noor.. Suami saya juga bukan org Malaysia, tp dia tidak terkecuali dr menghadiri kursus perkahwinan bersama saya. Walaupun Noor sudah menghadiri kursus, tidak menjadi masalah klu Noor mengikutinya sekali lagi, selain dari mendalami ilmu munakahat, dgn cara tersebut Noor support pasangan dan secara tak lansung beri semangat juga.

    3. Hukum berkhitan masih dalam perselisihan ulama, namun yang paling dekat dengan kebenaran adalah bahwa khitan hukumnya wajib bagi laki-laki dan sunnah bagi perempuan, dan letak perbezaan antara keduanya adalah khitan bagi laki-laki memiliki kemaslahatan yang berhubungan dengan syarat diterimanya shalat yaitu thaharah, karena jika qulfah (ujung kemaluan) itu dibiarkan, maka kencing yang keluar dari qulfah tersebut sisa-sisanya akan tertinggal disitu dan terkumpullah air di qulfah tersebut sehingga bisa menyebabkan rasa sakit waktu kencing. Atau dengan adanya qulfah yang belum dipotong, maka bila ada sesuatu keluar darinya, qulfah itu akan bernajis.

    Sedangkan bagi perempuan, berkhitan hanya merupakan tujuan yang di dalamnya terdapat faedah, yaitu untuk mengurangi syahwat, ini adalah tuntunan terkait dengan kesempurnaan, bukan untuk menghilangkan rasa sakit.

    Para ulama telah mensyaratkan tentang kewajiban berkhitan selama dia itu tidak takut terhadap dirinya, karena jika ia khawatir atas dirinya berupa kebinasaan atau sakit, maka hukumnya tidak wajib, karena kewajiban itu tidak menjadi wajib dengan adanya sesuatu yang tidak mampu dilaksanakan (udzur syar’i), atau karena takut akan ada kerusakan atau ada bahaya.

    Adapun dalil-dalil yang menerangkan tentang wajibnya berkhitan bagi laki-laki sebagai berikut.

    Pertama.
    Hal itu terdapat dalam banyak hadits yang menerangkan bahwa Nabi SAW memerintahkan untuk berkhitan bagi orang yang masuk Islam. [Musnad Imam Ahmad 3/415] sedang asal sesuatu perintah itu wajib.

    Kedua.
    Khitan berfungsi untuk membedakan antara kaum muslimin dan nashrani, sehingga kaum muslimin mengetahui mereka untuk dibunuh di medan perang, mereka berkata : khitan merupakan pembeda, jadi jika khitan itu merupakan pemdeda. maka hukumnya wajib, karena adanya kewajiban perbedaan antara kaum muslimin dan orang kafir, dan dalam hal ini haram menyerupai orang-orang kafir, sebagaimana sabda Nabi SAW :

    “Barangsiapa yang menyerupai suatu kaum maka dia termasuk kaum itu”.

    Ketiga.
    Bahwa khitan adalah memotong sesuatu dari badan, sedangkan memotong sesuatu dari badan itu hukumnya haram, padahal haram itu sendiri tidak boleh dilaksanakan kecuali adanya sesuatu yang wajib, maka dengan demikian khitan itu statusnya menjadi wajib.

    Keempat.
    Bahwa khitan itu harus dilaksanakan oleh walinya anak yatim dan harus melibatkan anak yatim dan hartanya, karena orang yang mengkhitan itu akan diberi upah seadainya khitan ini tidak wajib maka tidak boleh mempergunakan harta dan badan, ini adalah alasan ma’tsur dan logis yang menunjukkan atas wajibnya berkhitan bagi laki-laki.

    Sedangkan bagi perempuan tentang wajibnya khitan masih dalam perbedaan pendapat, namun pendapat yang sudah jelas adalah bahwa khitan wajib bagi laki-laki bukan perempuan, di sana ada hadits dhaif yang berbunya : “khitan itu sunnah yang menjadi kewajiban bagi laki-laki dan kemuliaan bagi perempuan” [Dikeluarkan oleh Imam Ahmad dalam Musnadnya 5/75] seandainya hadits ini benar, maka hadits ini menjadi pemutus hukum tersebut.

    Jadi Noor… Beliau perlu berkhitan sebelum menikah, itu lebih baik…

    Wassalam,
    Natasia

  30. HJH NOOR ASHIKIN MUHAMMAD berkata:

    Assalamualaikum;
    Saya ada beberapa kemuskilan,
    1.Saya akan berkahwin dengan seorang bukan muslim dan sekarang dlm proses untuk mengislamkan beliau. Apakah untuk melangsungkan perkahwinan perlu ikut prosedur yg sama.
    2. Wali dan keluarga saya telah bersetuju dgn perkahwinan ini tp saya hanya bimbang prosedur perkahwinan krn saya sudah ikuti kursus dan beliau bukan org malaysia dan kena ikut kursus juga ke?
    3.Apakah beliau perlu berkatan sbb hukum berkatan hanya sunat shj.

    wassalam

  31. Noji berkata:

    Tak sabar nak baca selanjutnye!! pls, update ye Tirana :)

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

LOVE is CINTA

.:: Karena CINTA Kita Selalu Ada ::.

Yogi Cahyadhi

I am what I am. If you don't like me, turn your head and walk away. My blog = MY RULES! || --- >

yuliartivk

Smile! You’re at the best WordPress.com site ever

ISLAM SYIAH

Meluruskan Pemahaman Tentang Islam Syi'ah Imamiyah Itsna 'Asyariyah (Jakfariyah)

Aiendyu.com

Awalnya tentang semua rasa antara aku dan kamu, akhirnya berubah absurd

Didik Rahmadi

Aku menulis untuk ku ingat kembali

alangalangkumitir

Javanese Manuscripts

Lazione Budy

'Saoirse' is not a word, it's angel

Home Five

Selamat Datang , Silahkan Menikmati Yang Ada Di Sini !!!

Agnez Simple But Incredible

A fine WordPress.com site

Aku malu

Aku malu karena blog ini banyak kekurangan-nya

Grafik Malaysia for You

Rekabentuk Grafik Kreatif Perniagaan Anda!

ztech87 Studio

Rekabentuk Kreatif Anda!

Dunia Penyair ~ Himpunan Puisi Klasik Dan Moden Sepanjang Zaman

~ Koleksi Puisi Klasik Dan Moden Yang Segar Sepanjang Zaman ~

Tentang Cinta (LOVE)

Kerana Cinta, Kita Wujud Di Dunia

CINTA

.:: PerCINTAan & Pernikahan ::.

Darvish

"I will walk a thousand leagues in falsehood, that one step of the journey may be true." - Junayd

WordPress.com News

The latest news on WordPress.com and the WordPress community.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 117 other followers