MENIKAH??? Siapa Takutttttt……


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh…. Salam mesra buat semua pembaca budiman…

Sekadar sharing dengan teman teman…. Ini kisah benar yang berlaku antara kami suami istri sebelum menikah 10 bulan yang lalu… Pengalaman yang mungkin saja pernah singgah dalam dunia peribadi sahabat sahabat yang lain sewaktu mahu menikah dulunya… tetapi disini saya nak sangat tulis sedikit tentang rahsia pernikahan kami….

Sebenarnye semua lelaki selalu berpikir tentang nak menikah bila, berapa biaya pernikahan… dan selalunye kita pasti berfikiran tentang WANG!!!… memang pelik, itu terjadi kepada semua lelaki.. Saya pun pelik sangat sangat waktu itu. Risau jangan cakaplah. Dalam kepala saya macam2 yang saya fikir. Walaupun istri saya Alhamdulillah,  sesuai dengan hadits RAsulullah… : –

“Wanita yang paling agung barakahnya, adalah yang paling ringan maharnya”

(HR. Ahmad, Al Hakim, Al Baihaqi dgn sanad yg  shahih)

Begitulah.., waktu itu wanita yang menjadi istri saya sekarang ini hanya meminta Al-Quran menjadi maharnya, tidak usah majlis persandingan, tidak usah walimahan yang besar besaran, cukuplah walimahan yang sederhana katanya. Tetapi tetap saja sebagai bakal suami ingin menyenangkan hati istrinya, ingin membuat si istri bahagia. Betul tak??? Jadi walau sedikit permintaannya tetap saja perlu WANG buat urus semuanya.

Dalam pikiran saya, nanti kalau mahu urus surat bagaimana, mahu ke MALAYSIA ketemu bakal istri saya bagaimana, mahu urus surat segala macam di MALAYSIA, mahu KURSUS PERKAHWINAN, wang hantaran, wang kenduri, upah nikah sebagainya, terus hotel dan penginapan disana, wang biaya keluarga yang akan kesana, MAS KAHWIN… semua itu tetap bermain dalam kepala saya yang berselirat dengan saraf saraf yang melekat di otak saya..

Ini terjadi 2 bulan sebelum kami memutuskan untuk menikah… Macamanalah tak fikir tentang WANG.. Tentang DUIT.. dengan keadaan saya yang bakal bernikah dengan orang MALAYSIA, tau ajelah macamana perbelanjaan dan pertukaran Rupiah akan berlaku.

Aduh, nak pecah jugak kepala saya pikir semua itu… Sempat berpinau jugak dibuatnya.. Yang herannya, rasa sayang yang ada semakin hari semakin bertambah malah tidak pernah berkurang walau sedikit. Perasaan rindu sering datang, apalagi mengenangkan tahap kesihatan bakal istri saya waktu itu agak kritikal dan waktu saya meminta bakal istri saya menunggu saya, alangkah bahagianya saya waktu itu apabila dia tetap sabar, katanya “takper… pelan2lah urusnye sayang…” aduh, itu yang buat semangat saya berkobar kobar.

Semakin hari hati saya berdebar debar. Menjalani kerja kerja saya dengan ketemu client pastinya hati saya tidak setenang wajah saya. Memang order yang masuk ke office waktu itu agak terhad. Dan kebetulan suatu hari saya saya dihubungi oleh client lama sewaktu bekerja di BALI. Dari perbualan ditalian, katanya mahu saya buatkan promotion & marketing tools buat dan minta bertemu. Setelah ketemuan, mereka minta waktu. Jadi saya tidak pasti samada quotation yang saya usul diterima atau tidak. Saya tetap bersahaja walau dihati menyimpan sedikit harapan.

Namun Alhamdulillah,…

94:5  Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan 94:6 sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan (Al-Insyirah)

Allah tentu saja memberi petunjuk pada setiap hambanya. Apalagi jalan kemudahan bagi umatnya yang berfikir. Memang rutin malam minggu saya mengikuti pengajian dalam HALAQAH kecil dimukim tempat tinggal saya. Waktu itu entah macamana, Abang Falah dan Abang Muhsin membahas soal pernikahan dan rezeki begitu juga dengan kemudahan. Memang momen buat saya waktu itu tepat sekali. Saya terpempan apabila mendengar kedua2 ustadz saya itu mengulas tentang hadits Rasulullah yang berbunyi :-

Dan nikahkanlah orang-orang yang sendirian di antara kamu, dan orang-orang yang layak (menikah) dari hamba sahayamu yang lelaki dan hamba-hamba sahayamu yang perempuan. JIKA MEREKA MISKIN ALLAH AKAN MENGKAYAKAN MEREKA DENGAN KARUNIANYA. Dan Allah Maha Luas (pemberianNya) dan Maha Mengetahui.”

(An Nuur: 32)

Usai mendengar ulasan tersebut, hati saya tenang setenang tenangnya. Saya menarik dan melepaskan nafas kelegaan yang tiada tandingnya. Walau memang ada keyakinan sebelumnya, namun keyakinan itu makin kuat apabila saya membaca dalil dalil tentang pernikahan itu adalah perintah, menikah itu adalah tuntunan nabi, bahawa untuk menyempurnakan setengah dien kita, yang setengah lagi andai kata kita sudah sempurna itulah menikah, dan barangsiapa tidak mengikuti sunnah ku adalah bukan ummatku.. banyaklah dalil dalil tentang menikah yang saya baca sampai akhirnya saya putuskan, “oklah aku akan menikah tahun ini, bulannya kira2 bulan segini…” kemudian niat untuk melamar semakin berkobar kobarlah dalam diri.  Setelah itu saya lansung membuka kotak INBOX dan satu sms telah saya layangkan ke MALAYSIA… Didalam sms tersebut saya tuliskan begini…

“Apakah sayang sudah siap?, Kalau sudah bisa kasi tau kapan rencananya tanggal pernikahan kita?”

Bakal istri saya agaknya terkejut dengan pertanyaan saya, lalu dia tanyakan apakah saya sadar dan yakin dengan pertanyaan saya. Lalu tiada kata lain yang ada dibenak fikiran dan hati saya. Waktu itu semua keyakinan bahawa Allah lah yang akan memberi kemudahan dan jalan terbaik buat saya, lalu saya katakan …

“Iya, ris yakin..”

Bakal istri saya menjawab, dia perlu tanyakan ummi serta ustadz yang merawatnya disana. Akan dia khabarkan berita gembira nantinya.

Pulang dari pengajian setiap sms yang terlayang disambut balasan yang semakin membahagiakan. Apalagi sewaktu bakal istri saya memberi khabar akan tarikh atau tanggal pernikahan yang dipersetujui keluarga di MALAYSIA ialah 12 Rabiulawal 1429 iaitu tanggal 20/03/2008. Alhamdulillah, hati saya berbunga rindu dan sendu.

Berita bahagia itu saya sampaikan kepada kedua orang tua. Mohon restu dan doa dari mereka. Alhamdulillah sekali lagi, mereka menyokong dan mendorong saya dengan kata kata hikmah yang tiada taranya. Malam itu saya sujud meminta keampunan dari Yang Khalid, bersujud syukur dan tahajud memohon hanya padaNya, meminta hanya kepadaNya…

Teman teman.. Memang tidak saya nafikan malam itu saya tidur dengan tenang. Esok paginya saya bangun dengan sinar benderang yang luar biasa. Hati saya juga berasa luar biasa bahagianya. Tenang, nyaman… pokoknya sesuatu rasa yang aneh telah singgah dalam hati saya dan meresap jauh kesegenap tubuh. Saya berasa begitu segar. Tahukah kawan kawan semua apa yang terjadi seminggu setelah itu???

Alhamdulillah, berkah dari keyakinan saya untuk menikah itu…. wallahu alam… saya menerima P.O berharga Rp70,000,000 dari client yang mahu saya buatkan promotion & marketing toolsnya kelmarin. Alangkah bahagianya saya waktu itu. Saya sujud syukur dengan linangan airmata. Saya layangkan sms ke MALAYSIA. Isinya khabar gembira yang saya akan berangkat ke MALAYSIA selesai mengurus semua surat surat penting dari JAKARTA.

Begitulah teman teman… Betapa hebatnya kuasa Allah dan begitu Dia telah menyempurnakan janji kepada umatNya… Berkahnya pernikahan dengan keyakinan akan rezeki dari Allah itu telah diberikanNya kemudahan kepada saya. Mungkin juga kepada teman teman yang lain. Maka dapatlah saya mengurus surat surat, buat passport untuk ke MALAYSIA, dapat berikan wang hantaran, mas kahwin, malah wang belanja di MALAYSIA dan ketahuilah teman teman ku semua, rezeki yang Allah titip lewat orderan itu malah lebih dari apa yang pernah saya harapkan…

Subhanallah… Subhanallah…. Subhanallah….

Bukan sekadar rezeki yang berupa wang yang dititip Allah buat saya wahai teman teman… malah, Allah telah memberikan saya kemudahan dalam setiap urusan yang saya lakukan… Sampai saat menikah walau ada sedikit kesulitan waktu itu, Allah tetap saja memberikan kemudahan bersama kesulitan yang ada… Selamat kami menikah dalam suasana yang sederhana… Saya bawa istri ke JAKARTA.. Disini istri saya disambut dengan penuh kebahagiaan malah dengan restu dan kesyukuran… Ibu tercinta memeluk mesra menantunya dalam linangan airmata kesyukuran. Tiada kata yang mampu ibu ungkapkan, haru bahagia itu cukup membuat sendu dan tangisnya panjang.

Seminggu di JAKARTA, keluarga meraikan kami dengan majlis yang sederhana namun cukup mengharukan dengan linangan airmata bahagia…  Istri saya sempat mengalirkan airmata tanda syukur dan senang serta bahagia diraikan sedemikian… Itulah teman teman, seandainya kita bersyukur dengan pemberian yang mungkin dipandangan mata ianya sedikit, tetapi insyaallah… akan selalu ditambah… Terima Kasih Ya Allah

Bukan itu sahaja, Allah telah memberikan kebahagiaan kepada kami suami istri sampai saat ini.. Tidak pernah berkurang kasih sayang dan rasa cinta antara kami. Itu juga rezeki buat kami.. wajar kalau ada sedikit rajuk, namun itulah yang membuatkan hubungan kami tambah erat dalam pelukan cintaNya.. Amin… Istri saya sembuh dari sakitnya, itu juga merupakan pemberian Ilahi.. perniagaan yang saya jalankan selama 3 tahun walau ada ruginya namun tetap bertahan dengan baik… itu juga rezeki yang diturunkan oleh Yang Maha Satu… Alhamdulillah…

Begitulah teman2… Alhamdulillah wa syukurillah… disini saya mahu sekali menyarankan kepada semua kaum adam terutamanya…. bila kekasih hati sudah minta dilamar, maka janganlah persiakan waktu, janganlah berhitung hitung daya… Insyaallah, ada jalan yang Allah atur buat kalian… Semoga cerita ini boleh dijadikan penguat keyakinan dalam diri…

Jangan lupa teman2 semua… dalam menjalani dunia percintaan, harus ingat siapakah dulu yang memberi kepada kalian rasa CINTA itu… jangan sesekali lupa atau sombong kepadaNya, berdoa dan mintalah apa saja kepadaNya,  kerana Allah akan mengingati kamu apabila kamu mengingatiNya…

“Dan Tuhanmu berfirman : ‘Berdoalah kepada-Ku, niscaya akan Kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina dina’ “. (Al Mu’min : 60)

Dan apabila kalian buntu atau runsing, maka bersabar dan berdoalah…

“Mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan shalat”. (Al Baqarah : 153)

Dan apabila kalian ditimpa kesulitan, jangan lupa bahawa Allah berjanji dalam ayatNya…

“Karena sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan, sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan”.

(Al- Insyirah : 5 – 6)

Ini juga janji Allah. Mungkin juga ada diantara teman teman yang selalu saja menantikan jodoh yang tidak kunjung tiba. Seperti menunggu bulan jatuh ke riba… Semuanya terasa sulit dan sukar dirungkai. Tetapi kita harus selalu berfikiran positif dan yakinlah bahwa setiap kesulitan pasti ada kemudahan. Allah sendiri yang menegaskan 2 kali dalam Surah Al-Insyirah.

Dan yang terakhir saya sampaikan bahawa setiap kali kita meminta dan merintih hanya kepadaNya dalam doa… Allah akan mendengar setiap kata yang kita lantunkan didalam doa kudus yang kita panjatkan… dan yakinlah sobat, bahawa pertolongan Allah itu amatlah dekat…

“Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat”.

(Al Baqarah : 214)

Mengapa bimbang untuk menikah… Mengapa masih juga berhitung hitung?? Mengapa masih juga tak yakin…. Mengapa masih tunggu tunggu, nanti nanti, belum cukup itu, belum cukup ini, belum ada itu, belum ada ini… KENAPA TIDAK KATAKAN SAJA….. Will you marry me…? J

Menikah????? Siapa Takuttttt……

Sanggar Bakung, ar1zh….

February 10 2009 . 02:53

One Response to MENIKAH??? Siapa Takutttttt……

  1. yuyun berkata:

    fullamak!!!!!!!!! romantiknye….
    tapi memang tol gak…. org lelaki selalu pikir pasal duit…

    pompuan pun sama gak…

Tinggalkan Jawapan

LOVE IS CINTA

.:: Karena CINTA Kita Selalu Ada ::.

ephyria

my life my world

My Pain, My Life, My Struggles, My Fight

Come walk with me, Down My Dark & Stormy Journey BUSINESS INQUIRIES & CONTACT EMAIL : GODSCHILD4048@GMAIL.COM

Dunia Penyair ~ Himpunan Puisi Klasik Dan Moden Sepanjang Zaman

~ Koleksi Puisi Klasik Dan Moden Yang Segar Sepanjang Zaman ~

DAPUR IZZI

~ My Kitchen Dictionary ~

IZZI BAKERY

The Greatest Homemade Products

.::Ketika CINTA Bertasbih::.

.... saat beralun qasidah KASIH....

YOEDA BIKE

Bengkel Sepeda Gowes

Bengkel Sepeda Gowes

- SEPEDA GOWES -

PUISI SURGA

Sekadar Merekam Suara Hati

Not all those who wander are lost.

yuliartivk

Smile! You’re at the best WordPress.com site ever

ISLAM SYIAH

Meluruskan Pemahaman Tentang Islam Syi'ah Imamiyah Itsna 'Asyariyah (Jakfariyah)

bcrita.com

Bercerita Mengenai Informasi dan Inspirasi Terkini

Didik Rahmadi

Aku menulis untuk ku ingat kembali

alangalangkumitir

Javanese Manuscripts

Lazione Budy

'Saoirse' is not a word, it's angel

Impossible

Selamat Datang, Selamat Menikmati

Agnez Simple But Incredible

A fine WordPress.com site

